Godstransporter är en stor del i miljöproblematiken och är
något som måste till förändring om klimatförändringen ska minskas. En stor
problematik inom åkeribranschen är att den består av många små företag med
marginella vinster som inte har råd att satsa på miljöförbättringar.
- Det är inga stora investeringar som behövs för att göra
godstransporterna riktigt, riktigt bra. Om vi låter bli att leta nödutgångar
och tar det på allvar, då tror jag att vi har lösningen, sa Jan Sundling
ordförande i Tågoperatörerna och Sjöfartsverket under ett kunskapsseminarium i
Riksdagen på onsdagen. Problemet ligger i att ingen vill kliva fram och ta ansvaret utan
alla vill stå tillbaka och göra det samtidigt.
Under seminariet presenterade forskaren Jonas Åkerman en
rapport om vad som måste ske för att temperaturen inte ska höjas med mer än två
grader. Ett av målen var att transporterna måste minskas med nästan 90 procent
per capita i ett globalt genomsnitt. Dock är det inte den totala volymen som
ska minska utan den ökningstakt vi ser idag.
Då inte transporterna måste minskas krävs istället en
kraftig förbättring av transportmedel och att göra dessa så miljövänliga som
möjligt. Det finns ett behov av ordentliga regler i ett långsiktigt perspektiv
som bör vara över mer än tio år.